FAQ
EEN MEDE-EIGENDOM, WAT IS DAT?
Het volstaat dat een onroerend goed verdeeld wordt in een aantal woningen die niet in het bezit zijn van één en dezelfde eigenaar, om te spreken over een mede-eigendom. Uiteraard moeten er ook gemeenschappelijke delen zijn. Een onroerend goed met verschillende appartementen die allemaal eigendom zijn van dezelfde persoon, is geen mede-eigendom. Maar het volstaat om met twee te zijn, met minstens twee delen.
Als je mede-eigenaar wordt, dan is het alsof je je inkoopt in een bedrijf. Een bedrijf waarvan je vooraf de partners niet kent. Je hebt inspraak in de beslissingen die genomen worden, maar je hebt niet de volledige controle.
KAN EEN GEBOUW MEER DAN ÉÉN MEDE-EIGENDOM TELLEN?
Je kan wonen in een geheel van gebouwen die gemeenschappelijke tuinen, parkeerplaatsen, wandelpaden,… hebben. Er is dan een vereniging van mede-eigenaars of een mede-eigendom mogelijk voor elk gebouw in een woningcomplex met meerdere flatgebouwen. Elk gebouw wordt apart beheerd door een deelvereniging binnen de hoofdvereniging. De hoofdvereniging blijft bevoegd voor de algemeen gemeenschappelijke delen van het complex. Deelverenigingen zijn mogelijk vanaf het ogenblik dat er 20 woningen deel uitmaken van het complex en als voldaan is aan bepaalde voorwaarden.
WELKE ZIJN PRIVATIEVE DELEN EN WELKE ZIJN GEMENE DELEN?
De privatieve delen zijn deze delen van het gebouw waarvan het eigendomsrecht in handen is van slechts een van de mede-eigenaars, of die uitsluitend door een van de mede-eigenaars gebruikt worden: de woningen zelf (appartementen, eengezinswoningen, flats, enz.), maar ook kantoren, garageboxen, werkplaatsen, een eigen tuin…
De gemene delen worden gebruikt door alle mede-eigenaars of door minstens twee van de mede-eigenaars. Zodra er sprake is van gemeenschappelijke infrastructuur is de wet op mede-eigendom van toepassing.
WIE BESLIST WAT PRIVATIEF IS EN WAT GEMEENSCHAPPELIJK?
Over het algemeen wordt die verdeling beslist op het ogenblik dat het gebouw voor een eerste keer wordt verdeeld: soms werd een gebouw gebouwd om te worden verkocht aan verschillende kopers, soms beslist een eigenaar om een bestaand gebouw op te delen in verschillende woningen die apart worden verkocht. In beide gevallen is het de bouwpromotor die beslist over het statuut van de delen van het gebouw. De beschrijving van de privatieve en de gemene delen wordt vastgelegd in de statuten van het gebouw.
Wanneer een kandidaat-koper belangstelling heeft voor een mede- eigendom, raadpleegt hij best zo snel mogelijk eerst de statuten van de mede-eigendom (basisakte en reglement van mede-eigendom) en het reglement van orde. In deze documenten vindt hij de beschrijving van het gebouw, zowel voor de gemeenschappelijke delen als voor zijn eigen deel. Hij vindt er alles over de rechten en plichten die aan de mede-eigendom verbonden zijn, zoals het gebruik van de tuin of van het dak. Hij kan zich informeren over eventuele gebruiksrechten en over de aandelen (duizendsten) in de gemeenschappelijke delen. Dit is belangrijk omdat dit het gewicht van de stem van de mede-eigenaar in de algemene vergadering en de regels voor de verdeling van de gemeenschappelijke uitgaven bepaalt.
MOET IK ME VERZEKEREN, ALS MEDE-EIGENAAR?
Er is een collectieve verzekering van de mede-eigendom, waaraan iedere mede-eigenaar mee betaalt. Maar daarnaast is het ook belangrijk om een eigen verzekering te hebben. Die eigen verzekering kan beperkt zijn tot de inboedel, maar het kan ook nuttig zijn om die verzekering uit te breiden tot het onroerend goed. In de jaren 2000, toen de prijzen sterk fluctueerden, waren vele eigenaars onderverzekerd omdat de collectieve verzekering van de mede-eigendom niet snel genoeg werd aangepast.
Als mede-eigenaar heb je de mede-eigendom die je verdient. Dat betekent dat je moet investeren in de relaties binnen de mede-eigendom. Het is belangrijk dat je deelneemt aan de vergaderingen van de vereniging van mede-eigenaars of dat je een vertegenwoordiger stuurt met steminstructies. Indien er niet voldoende stemgerechtigde aanwezigen zijn, worden beslissingen soms onnodig geblokkeerd.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
HET LEVEN IN EEN MEDE-EIGENDOM IS BIJ WET GEREGELD.
In een gebouw met meerdere appartementen moeten er geregeld beslissingen worden genomen over de gemene delen. Daarvoor voorziet de wet in drie instanties die elk hun eigen specifieke bevoegdheid hebben: er is de algemene vergadering van de medeeigenaars, de raad van mede-eigendom (voorheen aangeduid als de raad van beheer) en de syndicus. De algemene vergadering neemt de belangrijkste beslissingen over het gebouw. Het dagelijks beheer
wordt toevertrouwd aan een manager, de “syndicus” van het gebouw.
De algemene vergadering duidt jaarlijks ook een commissaris van de rekeningen aan. Soms rechtvaardigt de omvang of de complexiteit van de mede-eigendom dat de algemene vergadering er meerdere aanduidt; die vormen dan een college.
De wet van 30 juni 1994 legde de basis voor de medeeigendom.
De wet van 2 juni 2010, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 juni 2010, ging veel dieper in op de organisatie en het beheer van de mede-eigendom en schiep meer transparantie. De wet van 2010 legde nieuwe regels op aan de boekhouding, het onderhoud en het beheer van een mede-eigendom. De wet van 18 juni 2018, gepubliceerd in het Staatsblad op 2 juli 2018, vervolledigt, verduidelijkt of wijzigt deze regels.
Het is zeer belangrijk dat er een sfeer van onderling vertrouwen heerst in een mede-eigendom. Een efficiënte syndicus, gecontroleerd door de raad van mede-eigendom en de commissaris van de rekeningen, is een troef.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
Iedere eigenaar maakt deel uit van de algemene vergadering. Dat is het belangrijkste orgaan van de mede-eigendom. Daar worden alle belangrijke besluiten genomen: welke werken zullen er gebeuren in de gemeenschappelijke ruimtes? Hoe worden de kosten zo laag mogelijk gehouden? Hoe worden de gemeenschappelijke ruimtes onderhouden of aangekleed? Welke veiligheidsmaatregelen voor het gebouw? Hoe maken we het samenleven zo aangenaam mogelijk?
De algemene vergadering is dus samengesteld uit alle mede-eigenaars. Huurders zijn geen lid van de algemene vergadering.
Soms hebben de mede-eigenaars niets met elkaar gemeen, behalve dan dat ze in hetzelfde gebouw wonen. Er zijn gebouwen waar het publiek heel uiteenlopend is. Er kunnen verschillende generaties en verschillende culturen in één gebouw wonen. Het kan gaan om starters, investeerders, jonge gezinnen, senioren, families of alleenstaanden. Sommigen hebben hun hypotheeklening al afbetaald en anderen hebben zware schulden. Iedereen op één lijn krijgen, kan een echte hoofdbreker zijn.
WIE IS LID VAN DE ALGEMENE VERGADERING?
Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering. Bij de stemming heeft iedere mede-eigenaar het aantal stemmen dat overeenkomt met zijn aandeel in de gemeenschappelijke delen.
MOET IK ALS MEDE-EIGENAAR ALTIJD AANWEZIG ZIJN OP ELKE ALGEMENE VERGADERING?
Het is in theorie niet verplicht om aanwezig te zijn, maar het is zeker nuttig om naar elke algemene vergadering te gaan. Want daar worden beslissingen genomen die ook voor jou belangrijk zijn. Je noteert dus best steeds de datum van de volgende vergadering in je agenda. Je kan je ook laten vertegenwoordigen door een andere mede-eigenaar of door een werknemer van de mede-eigendom, zoals de conciërge, of zelfs door een vriend. Die persoon moet je dan een geschreven volmacht meegeven. Je kan geen volmacht geven aan de syndicus. Het belang van de beslissingen van de algemene vergadering en de impact ervan op het dagelijks leven van de mede-eigenaars vragen een actieve deelname van iedereen.
WELKE DOCUMENTEN MOET JE MEENEMEN NAAR EEN ALGEMENE VERGADERING?
Je moet je identiteitsbewijs meenemen. Het is aangewezen om de statuten van de mede-eigendom mee te nemen of om die statuten tenminste nog eens na te lezen voor je naar de vergadering gaat.
KAN JE EEN PUNT TOEVOEGEN AAN DE AGENDA?
Elke mede-eigenaar kan (alleen of samen met andere mede-eigenaars) de syndicus verzoeken om een punt op de agenda te zetten. Dat moet gebeuren minstens drie weken vóór het begin van de periode voorzien in het reglement van de mede-eigendom. Als je te laat bent, wordt het punt toegevoegd aan de agenda van de volgende algemene vergadering.
WIE ROEPT DE ALGEMENE VERGADERING SAMEN?
Normaal gezien roept de syndicus de gewone algemene vergadering bijeen. De syndicus organiseert ook een buitengewone algemene vergadering voor dringende beslissingen in het belang van de mede-
eigendom, zoals dringende onderhoudswerken. De algemene vergadering kan ook worden bijeengeroepen door een of meerdere mede-eigenaars die ten minste 1/5de van de aandelen in de gemene delen bezitten (indien de syndicus niet op hun verzoek om een vergadering te organiseren reageert) of door de vrederechter, op verzoek van een mede-eigenaar als de syndicus dit nalaat of weigert om de vergadering bijeen te roepen. Per uitzondering, als de mede-eigendom zonder syndicus zit (overlijden of ontslag), kunnen mede-eigenaars die minstens 1/5de van de aandelen hebben, evenals de raad van mede-eigendom of de voorzitter van de vorige algemene vergadering, een buitengewone vergadering bijeenroepen om een nieuwe syndicus aan te wijzen.
HOE WORD JE UITGENODIGD?
De uitnodigingen worden per aangetekende brief verstuurd, tenzij de geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd om de uitnodiging via een ander communicatiemiddel te ontvangen. De uitnodiging wordt normaal gesproken ten minste 15 dagen vóór de vergadering ontvangen.
WAT MOET ER IN DE UITNODIGING STAAN?
De uitnodiging vermeldt de plaats, de dag en het tijdstip en de agenda van de algemene vergadering. Alle schriftelijke voorstellen die op tijd werden ingediend door een mede-eigenaar moeten worden meegestuurd. De uitnodiging bevat ook de procedures voor raadpleging van alle belangrijke of nuttige documenten met betrekking tot de agendapunten.
WIE LEIDT DE VERGADERING?
Sedert 2010 wordt de vergadering geleid door een van de mede-eigenaars en niet langer door de syndicus, zoals vóór de wet vaak gebeurde.
AAN WELKE VOORWAARDEN MOET WORDEN VOLDAAN OPDAT DE BESLUITEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING GELDIG ZIJN?
Meer dan de helft van de mede-eigenaars moet bij het begin van de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn en zij moeten samen tenminste de helft van de gemeenschappelijke delen bezitten. Als de aanwezigen minstens 3/4de van de gemeenschappelijke delen bezitten, dan zijn de beslissingen van de vergadering geldig, ook als niet de helft van de mede-eigenaars aanwezig is. Als bij een eerste algemene vergadering niet aan de voorwaarden wordt voldaan, dan kan een tweede algemene vergadering worden samengeroepen die kan beslissen ongeacht het aantal aanwezige mede-eigenaars en ongeacht het aantal delen dat de aanwezigen vertegenwoordigen. Het is het aanwezigheidsquorum.
HOE VERLOOPT DE STEMMING IN DE ALGEMENE VERGADERING?
Voor gewone beslissingen is een volstrekte meerderheid nodig van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars, dus 50% plus één. Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld als uitgebrachte stemmen voor de berekening van de vereiste meerderheid. Belangrijke of gevoelige beslissingen vereisen een gekwalificeerde meerderheid van stemmen (2/3de van de stemmen of 80%) of zelfs eenparigheid van stemmen.
Bepaalde besluiten worden dus genomen met een gekwalificeerde meerderheid:
2/3de van de stemmen voor:
- de wijziging van de statuten van het gebouw met betrekking tot het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke delen. Bijvoorbeeld het plaatsen van kinderwagens of fietsen in de inkomhal;
- beslissingen inzake werken in de gemeenschappelijke ruimtes, zoals het verven van het trappenhuis of het vernieuwen van de elektriciteit (met uitzondering van wettelijk verplichte werken die een absolute meerderheid vereisen, of van gewoon onderhoud of dringend werk of kleine zaken die de syndicus kan beslissen zoals het vervangen van een schakelaar);
- beslissingen over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk de mededinging verplicht moet spelen;
- beslissingen over werken in een privatief deel. Bijvoorbeeld werken aan terrassen om waterinsijpeling te vermijden in de gemeenschappelijke delen. Hiervoor is een bijzondere motivering nodig.
4/5de van de stemmen voor uitzonderlijke beslissingen zoals andere wijzigingen van de statuten, de wijziging van verdelingsregels voor de lasten, de wijziging van de bestemming van het gebouw (bijvoorbeeld een gedeelte wordt omgezet in kantoren), de aankoop van een onroerend goed (bijvoorbeeld een stuk land om de tuin uit te breiden) of de verdeling of het samenvoegen van delen alsook de afbraak en de volledige heropbouw van het gebouw omwille van de veiligheid of de hygiëne of wegens de buitensporige kost om het gebouw in orde te brengen, in verhouding tot zijn waarde.
Als de algemene vergadering besluit om werken uit te voeren, delen te kopen of te verkopen (met een 4/5de meerderheid van de stemmen), kan zij tegelijkertijd besluiten over te gaan tot de verdeling van nieuwe aandelen (duizendsten). Ook die beslissing vergt dezelfde gekwalificeerde meerderheid.
Eenparigheid van stemmen van alle mede-eigenaars (niet alleen de aanwezigen en vertegenwoordigden) is vereist in de algemene vergadering voor bijvoorbeeld het wijzigen van de verdeling van de aandelen in gemeenschappelijke delen. Als mede-eigenaars de lege stoel toepassen, gaat het, onder bepaalde voorwaarden, om eenparigheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaars in de algemene vergadering. Er is echter beroep mogelijk.
HOE WEET JE WAT BESLIST IS IN DE ALGEMENE VERGADERING ALS JE NIET AANWEZIG WAS?
Er wordt een verslag opgesteld van de vergadering en dat moet aan alle mede-eigenaars worden toegestuurd binnen een maand na de vergadering. De beslissingen moeten worden ingeschreven in een register dat kan worden geraadpleegd op het adres waar de vereniging van mede-eigenaars zetelt.
WAT KAN JE DOEN ALS JE HET NIET EENS BENT MET DE BESLUITEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING?
De besluiten van de algemene vergadering moeten door iedereen worden nageleefd. Als mede-eigenaar kan je bij de rechter een besluit van de algemene vergadering laten nietig verklaren. Een besluit kan onregelmatig zijn (een beslissing die de vergadering niet mocht nemen of waarvoor de correcte meerderheid niet werd behaald), kan bedrieglijk zijn (er was de bedoeling om iemand te misleiden, een belangrijk punt werd verzwegen) of er kan sprake zijn van misbruik (de beslissing is niet gerechtvaardigd door het gemeenschappelijke belang en veroorzaakt onevenredige schade). Het aanvechten van een beslissing van de algemene vergadering moet gebeuren binnen 4 maanden na de vergadering. Alle mede-eigenaars kunnen een beslissing van de algemene vergadering aanvechten, behalve als ze aanwezig waren en voor de beslissing hadden gestemd.
DE HUURDER PRAAT MEE
In sommige gevallen kan een huurder, die geen stem heeft in de algemene vergadering, aan de vrederechter vragen om een beslissing van de algemene vergadering of een bepaling uit het reglement van orde te wijzigen of nietig te verklaren. Die vraag moet worden voorgelegd binnen de drie maanden nadat de beslissing werd meegedeeld aan de huurder. De huurders hebben trouwens het recht om schriftelijk hun opmerkingen in te brengen inzake de gemeenschappelijke delen van het gebouw. De syndicus moet de huurders op de hoogte brengen van de datum van de algemene vergadering.
Het is mogelijk om aan de vrederechter te vragen om een beslissing van de algemene vergadering nietig te verklaren.
DE HANDEN UIT DE MOUWEN
Niet alle mede-eigenaars hebben dezelfde financiële mogelijkheden, dezelfde ideeën, dezelfde belangen. Het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen kunnen voor veel hoofdbrekens zorgen. Vergeet niet dat:
- je er belang bij hebt om mee te werken aan het onderhoud van de eigen eigendom en de gemeenschappelijke eigendom;
- je kan en moet mee beslissen. De structuren daarvoor zijn voorhanden: de algemene vergadering van mede-eigenaars, de raad van mede-eigendom;
- je mee verantwoordelijk bent voor de rekeningen en de solvabiliteit van de mede-eigendom.
BIJ CONFLICTEN
Om conflicten te vermijden of op te lossen, is in de eerste plaats dialoog tussen mede-eigenaars en bewoners aangeraden. Een gesprek lost niet alle problemen op en het resultaat is vooraf niet te voorspellen, maar het blijft aangeraden om het gesprek steeds open te houden. De andere bewoners zijn je buren, misschien wel voor het leven.
Weet ook dat de vrederechter de situatie minder goed kent dan jij en dat de rechter moet beslissen op basis van de feiten zoals hij die kent. De rechter formuleert een antwoord op de vragen die worden gesteld. Het is dus ook belangrijk dat de juiste vragen voorliggen. Daarom: als een conflict voor de vrederechter komt, heb je er alle belang bij om een beroep te doen op een advocaat. Dat is niet verplicht, maar een advocaat zal je helpen om de juiste vragen te stellen.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
Sinds 1 september 2010 is de ‘raad van beheer’ vervangen door de ‘raad van mede-eigendom’. Die is verplicht in een gebouw of groep gebouwen van ten minste 20 kavels (zoals appartementen, kantoren, maar exclusief kelders, garages en parkeerplaatsen). Voor kleinere flatgebouwen is de raad optioneel en wordt over de installatie ervan besloten met een absolute meerderheid (50% plus één). Deze raad, samengesteld uit natuurlijke of rechtspersonen die eigenaar zijn in het gebouw en die stemrecht hebben in de algemene vergadering, is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering door de syndicus van zijn opdrachten.
De raad bestaat over het algemeen uit een voorzitter en meestal zijn er twee bijzitters, eventueel meer. Voor een efficiënte werking is het beter dat de raad niet te groot is.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
De syndicus wordt aangesteld door de algemene vergadering om de mede-eigendom te vertegenwoordigen, om te zorgen voor het dagelijkse beheer van de eigendom en het beheer van de fondsen van de mede-eigendom. Hij roept ook de algemene vergadering bijeen, maakt de verslagen op en bewaart ze in het register. Hij moet ook de genomen beslissingen (laten) uitvoeren. Tot slot moet de syndicus alle maatregelen nemen die nodig zijn voor het dagelijkse beheer van het gebouw.
Het beroep van syndicus is sterk geëvolueerd, met meer verplichtingen tot transparant werken.
WAT DOET EEN SYNDICUS?
De syndicus is verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer van de mede-eigendom. Hij neemt de nodige dringende beslissingen en voert de beslissingen van de algemene vergadering uit. Hij beheert ook de fondsen van de mede-eigendom.
Alle regels voor de syndicus zijn opgenomen in het reglement van orde van de mede-eigendom.
WIE STELT DE SYNDICUS AAN?
Het is de algemene vergadering die de syndicus aanstelt. De vergadering bepaalt ook de reikwijdte van zijn bevoegdheden, de duur van zijn mandaat, hoe dat mandaat moet worden vernieuwd, hoe het beëindigd wordt. Al deze informatie moet samen met de vergoeding voor de syndicus opgenomen zijn in het schriftelijk contract van de syndicus met de mede-eigendom.
Alleen de eerste syndicus kan worden aangeduid door het reglement van mede-eigendom. Soms wordt de syndicus aangesteld door de rechter op verzoek van een mede-eigenaar of van een derde partij die een belang heeft.
HOE KIES JE EEN GOEDE SYNDICUS?
Iedere professionele syndicus moet jaarlijks bij het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) een lijst indienen van de mede-eigendommen die hij beheert. Deze lijst is een bron van informatie over de kwaliteit van de dienstverlening van een professionele syndicus.
WAT IS EEN GOEDE SYNDICUS?
Een goede syndicus moet heel wat kwaliteiten verenigen in één persoon: hij moet niet alleen goed op de hoogte zijn van de wetgeving, en praktisch en technisch ingesteld zijn, maar ook psycholoog en diplomaat zijn (luisterbereid zijn bijvoorbeeld).
Een nieuwe syndicus is vaak geweldig, maar vaak komt er na een tijdje wat sleet op de relaties. De syndicus moet soms slecht nieuws brengen: grote werken die nodig zijn, hogere kosten, een proces in het gebouw,… Zijn keuze van aannemers wekt soms wantrouwen. Het is belangrijk om erover te waken dat je de syndicus altijd neutraal beoordeelt op basis van zijn prestaties. En dat je niet uit het oog verliest wat hij allemaal doet voor de prijs die je betaalt.
HOE WEET JE WIE DE SYNDICUS IS?
Als kandidaat-koper kan je dat navragen bij de mede-eigenaars. De naam en het adres van de syndicus moeten uithangen in de hall van het gebouw.
Verder moet in principe elke vereniging van mede-eigenaars ingeschreven zijn in de Kruispuntbank Ondernemingen (elektronische databank). Die bevat ook de identiteit van de persoon die de functie van syndicus uitoefent.
KAN EEN VAN DE MEDE-EIGENAARS SYNDICUS ZIJN?
Het is mogelijk, wanneer het contract van de huidige syndicus ten einde loopt, om die te vervangen door een niet-professionele syndicus. Het moet dan wel een mede-eigenaar zijn, hij of zij moet een kavel bezitten in de mede-eigendom, ook al is het een kleine kavel zoals een garage. De algemene vergadering beslist over de aanstelling van de syndicus, met een absolute meerderheid. Het spreekt voor zich dat de kandidaat zich betrokken moet voelen bij de mede-eigendom en tijd moet hebben om als syndicus op te treden. Zijn opdracht is dezelfde als die van de professionele syndicus. Hij moet dus ook een aparte rekening openen voor de mede-eigendom en hij moet een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. De kosten die hij maakt voor telefoon, postzegels, fotokopies, verzekering… worden vergoed door de mede-eigendom. Een vrijwillige syndicus – zoals dat ook het geval kan zijn voor een professionele syndicus – beschikt niet altijd over de juridische, technische of boekhoudkundige competenties en zal zich soms moeten laten bijstaan voor de boekhouding en andere taken. Ook dat zijn kosten voor de mede-eigendom. Bovendien mag een niet-professionele syndicus een vergoeding vragen.
KAN DE SYNDICUS ZELF BESLISSINGEN NEMEN?
Normaal gesproken voert de syndicus de beslissingen uit die door de algemene vergadering van mede-eigenaars werden genomen. Niettemin kan hij zelf beslissen over ‘bewarende acties’ die nodig zijn of over ‘daden van voorlopig beheer’. Dat betekent dat hij zelf voorlopige maatregelen kan nemen voor het instandhouden en de bescherming van het gebouw (kleine reparaties, onderhoudswerken, reiniging van de gemeenschappelijke ruimtes en infrastructuur).
Bij de uitvoering van de beslissingen van de mede-eigenaars heeft hij over het algemeen veel vrijheid. Hij vertegenwoordigt ook de mede-eigenaars in juridische zaken.
HOE CONTROLEER JE DE REKENINGEN DIE DE SYNDICUS BEHEERT? HOE CONTROLEER JE HET WERK VAN
DE SYNDICUS?
De vereniging van mede-eigenaars beschikt over fondsen. De syndicus plaatst dat geld op bankrekeningen: een afzonderlijke rekening voor het werkkapitaal en een afzonderlijke rekening voor het reservekapitaal (zie verder). De rekeningen moeten op naam staan van de vereniging van mede-eigenaars. De syndicus beheert de fondsen, maar beschikt er niet over. De syndicus moet een boekhouding voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het boekhoudplan met minimum genormaliseerd rekeningstelsel vastgelegd per koninklijk besluit. Kleinere mede-eigendommen, met minder dan 20 kavels, mogen een vereenvoudigde boekhouding voeren, met de inkomsten en uitgaven, de toestand van de kasmiddelen, de geldbewegingen (zowel cash als op de rekeningen), het bedrag van het werkkapitaal en het bedrag van het reservekapitaal. Een professionele syndicus is gebonden aan striktere regels.
IS DE SYNDICUS VERZEKERD VOOR BEROEPSFOUTEN?
De syndicus moet een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten en moet aan de vereniging van mede-eigenaars het bewijs leveren dat hij die verzekering afsloot. Als de syndicus gratis werkt, betaalt de vereniging van mede-eigenaars die verzekering.
HOE KAN DE MEDE-EIGENDOM VERANDEREN VAN SYNDICUS?
De syndicus heeft een mandaat van drie jaar. De algemene vergadering mag de syndicus ook vroeger ontslaan. Dat kan met of zonder compensatie, afhankelijk van de reden voor het ontslag. Het mandaat van de syndicus kan ook steeds schriftelijk worden verlengd.
WIE IS VERANTWOORDELIJK BIJ EEN FOUT?
Als de syndicus een fout maakt in het beheer, zijn de mede-
eigenaars verantwoordelijk tegenover derden. De syndicus treedt namelijk op in naam van de vereniging van mede-eigenaars. De mede-eigenaars kunnen dan eventueel nadien hun verantwoordelijkheid
verhalen op de syndicus.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
De vereniging van mede-eigenaars heeft rechtspersoonlijkheid. Ze heeft rechten en plichten, zoals een fysieke persoon: ze heeft een naam, een adres, een nationaliteit, een vermogen, het recht om eigendom te verwerven, te beheren en te verkopen. De vereniging van mede-eigenaars kan die roerende goederen bezitten die nodig zijn voor het behoud en beheer van het gebouw of de groep van gebouwen, het werkkapitaal en het reservekapitaal. De vereniging mag de gelden die ze bezit niet gebruiken om te speculeren op de beurs of om te investeren. De rechtspersoonlijkheid laat toe aan derden om de vereniging ter verantwoording te roepen. Zo kan een schuldeiser de vereniging van mede-eigenaars dagvaarden zonder elk van haar leden afzonderlijk te dagvaarden. De vereniging van mede-eigenaars kan ook zelf een rechtszaak starten. Zo kan ze optreden tegen een mede-eigenaar die zijn verplichtingen niet nakomt of een huurder die het reglement van orde niet naleeft. De vereniging is ook de werkgever van het personeel, zoals een conciërge of het onderhoudspersoneel.
Als een derde een vonnis verkrijgt tegen de vereniging van mede-eigenaars, kan hij zijn schuld verhalen op elk van de mede-eigenaars afzonderlijk. Maar een mede-eigenaar moet slechts betalen in verhouding tot zijn aandeel in de gemene delen van de eigendom of eventueel zijn aandeel voor de stemming. Als blijkt dat sommige mede-eigenaars onvermogend zijn, dan is het de schuldeiser die de gevolgen daarvan draagt. De vermogende mede-eigenaars moeten niet opdraaien voor hun minder begoede buren.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
WAT ZIJN DE BASISAKTE EN HET REGLEMENT VAN DE MEDE-EIGENDOM?
De basisakte en het reglement van de mede-eigendom vormen de statuten van het gebouw en ze zijn onderworpen aan een zeer formele procedure: een authentieke akte. Deze akte wordt opgemaakt in aanwezigheid van een notaris. Zij wordt ook in haar geheel ingeschreven in een register op het hypotheekkantoor.
De basisakte bevat de beschrijving van de eigendom met de gemeenschappelijke en privatieve delen. Ze bepaalt het aandeel van de gemeenschappelijke delen van elke privatieve eenheid. Dat aandeel wordt uitgedrukt in duizendsten3, (of tienduizendsten) en wordt bepaald op basis van de waarde van elke kavel.
DUIZENDSTEN OF TIENDUIZENDSTEN, GEEN KLEINIGHEID
Het aantal duizendsten dat je bezit in een mede-eigendom is
van groot belang en is bepalend voor een groot aantal punten:
- het aantal stemmen waarover je beschikt in de algemene vergadering en dus het gewicht dat je kan hebben in beslissingen;
- jouw bijdrage aan de kosten van wederopbouw of reparatie in geval van volledige of gedeeltelijke vernietiging van het gebouw;
- het deel dat je moet betalen bij een eventuele veroordeling van de mede-eigendom;
- het deel dat je moet betalen als de vereniging van eigenaars beslist om een nieuw gemeenschappelijk goed aan te kopen (zoals land om de tuin uit te breiden, een conciërgewoning);
- jouw aandeel in de vergoedingen die worden uitbetaald door een verzekering;
- over het algemeen jouw aandeel in de kosten van de mede-eigendom. De mede-eigenaars kunnen echter beslissen om de kosten toe te wijzen in functie van het nut dat bepaalde gemeenschappelijke goederen of diensten hebben voor een bepaald privatief deel. Het typische voorbeeld is de lift voor mensen die op de begane grond wonen. De vereniging kan ook beslissen om beide criteria (aandeel en nut) in rekening te brengen.
Wanneer een gemeenschappelijk deel van de mede-eigendom niet nuttig is voor sommige mede-eigenaars, voorzien de statuten soms dat alleen de gebruikers ervan de kosten dragen. Ze hebben dan meer beslissingsmacht dan de andere mede-eigenaars bij beslissingen over deze uitgaven.
Het reglement van de mede-eigendom bevat:
d de beschrijving van de rechten en plichten van iedere mede-
eigenaar: regels met betrekking tot uitvoering van werken, verbod van bepaalde activiteiten, gebruik van de tuin,...;
d de wijze van verdeling van de lasten voor onderhoud en reparatie van de gemeenschappelijke delen.
Twee vragen die belangrijk zijn als je het reglement leest: kan je de bestemming van je eigendom wijzigen? Kan je twee appartementen samenvoegen?
WAT ALS DE BASISAKTE NIET DUIDELIJK IS OVER DE SCHEIDING TUSSEN PRIVATIEVE EN GEMENE DELEN?
Als niets wordt vermeld, of als er tegenstrijdigheden zijn in de basisakte en in de aankoopakte van je appartement, dan zijn alle onderdelen die worden gebruikt door meer dan één mede-eigenaar gemeenschappelijk. Bijvoorbeeld, een lift die slechts enkele appartementen bedient, wordt beschouwd als gemeenschappelijk deel.
KAN JE DE BASISAKTE WIJZIGEN?
Wijzigen van de verdeling van de aandelen in de gemeenschappelijke delen, wijzigen van de verdeling van de lasten, enzovoort is mogelijk, maar uitsluitend bij authentieke akte. Een wijziging kan worden beslist door de algemene vergadering van mede-eigenaars of door een beslissing van de vrederechter ingevolge een verzoek van een van de mede-eigenaars. Een wijziging kan relatief duur zijn. Er is nog geen eenvormigheid voor tarieven op het vlak van mede-eigendom, maar er groeit wel een algemeen aanvaarde praktijk.
Ook een aantal praktische zaken wordt erin geregeld. Zo bijvoorbeeld: hoe laat worden de deuren gesloten? Zijn huisdieren toegelaten? Kan er kerstversiering worden aangebracht in de gemeenschappelijke delen? Mag je je auto wassen in de gemeenschappelijke garage/tuin? De mede-eigenaars stellen zelf deze tekst op, eventueel met hulp van de syndicus.
Het reglement moet beschikbaar zijn op het hoofdkantoor van de vereniging van mede-eigenaars. Alle regels moeten worden gerespecteerd. De eigenaar die zijn eigendom verhuurt moet het reglement bezorgen aan zijn huurders of hen vertellen waar ze het kunnen vinden. De regels kunnen worden gewijzigd door een beslissing van de algemene vergadering. Het reglement van orde is erg belangrijk voor het beheer van de mede-eigendom en voor de onderlinge relatie tussen mede-eigenaars. Het vormt de basis voor een harmonieus samenleven.
De syndicus past het reglement van orde aan eventuele wetswijzigingen aan en werkt het bij in functie van de beslissingen van de algemene vergadering.
Bron:PRAKTISCHE GIDS VOOR MEDE-EIGENAARS
Soms rijzen er problemen tussen bewoners die huren en bewoners die mede-eigenaar zijn. Als een huurder het reglement van orde niet naleeft (bijvoorbeeld te veel lawaai maakt), neem dan contact op met de verhuurder. Het is immers de verhuurder die ervoor moet instaan dat zijn huurder het reglement naleeft.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
Je bent op zoek naar een woning? Een huis of een appartement? Voordat je het weet, ben je mede-eigenaar van een gebouw of een groep gebouwen. Welke vragen moet je stellen voor je een contract ondertekent?
WELKE VRAGEN MOET JE STELLEN ALS JE OP ZOEK GAAT NAAR EEN WONING IN EEN MEDE-EIGENDOM?
Bij het zoeken naar een woning is er een aantal punten waarop je moet letten. Sommige aandachtspunten gelden voor iedereen die een woning zoekt, ongeacht het soort woning. In welk soort wijk wil je wonen? Zijn er scholen in de buurt? En winkels? Is er openbaar vervoer dichtbij? Ook de woning zelf moet aan voorwaarden voldoen: zijn er aanpassingswerken nodig? Moet er worden geverfd? Zijn de elektrische leidingen in orde? En de gasleiding? Is de woning voldoende geïsoleerd? Zit er dubbel glas in de ramen? Hoe hoog zijn de maandelijkse lasten? Over het algemeen zijn renovaties duurder voor oudere woningen, maar dat is niet altijd het geval omdat bij oudere woningen soms meer solide materialen werden gebruikt.
Denk goed na over je budget en overschrijd dat niet. Een lening is duur en je moet rekening houden met reserves nodig voor eventuele latere kosten, voor je eigen eigendom en voor de gemeenschappelijke delen. Daarenboven is het goed om reeds van bij de aankoop eraan te denken dat je bij een eventuele snelle verkoop belastingen betaalt op de meerwaarde.
Als je erover denkt om een woning te kopen in een mede-eigendom, zijn er ook heel specifieke aandachtspunten.
Renovaties of werken zijn over het algemeen duurder als het gebouw veel gevels telt, als er veel balkons of terrassen zijn, als er geen dubbele beglazing is en als er garages zijn met een eigen dak. Ga na of de lift voldoet aan de wettelijke normen. Er kunnen verborgen kosten zijn. Ligt er geen oude stookolietank onder een oude boom? Kijk goed naar de gemeenschappelijke delen: is de hall goed onderhouden? Hoe is de ingang tot het gebouw geregeld en beveiligd?
Denk ook na over de ruimte die je nodig hebt. Immers, je betaalt ook verwarming en onderhoud voor kamers die je nooit gebruikt. Vergeet zeker niet te vragen of er aparte meters zijn voor elk appartement. Hoe groter het privatieve deel dat je bezit, hoe meer je meebetaalt aan de kosten voor de gemene delen.
Bekijk je budget en ga na of je ook in de toekomst de (maandelijkse of jaarlijkse) lasten van de woning kan betalen. Die lasten kunnen zwaar worden als er veel gemeenschappelijke delen zijn, als er een conciërge is, enzovoort. Veel mensen worden gedwongen hun eigendom te verkopen omdat ze de lasten verkeerd hebben ingeschat. Vergeet niet na te trekken of de vereniging van mede-eigendom schulden heeft.
Kijk ook naar je relatieve aandeel in het gebouw en wat dit betekent voor jouw invloed op beslissingen. Er zijn gebouwen waar enkele grote eigenaars een meerderheid hebben en daarom talrijke beslissingen over de gemeenschappelijke delen kunnen nemen.
Let op als u een onroerend goed koopt in mede-eigendom met een of meer bedrijven. Een faillissement van een van hen, kan ook gevolgen hebben voor jou. Als een bedrijf zijn schulden aan de mede-eigendom niet kan betalen, kan dat zwaar wegen op de mede-eigendom. Over het algemeen kan je beter kopen in een mede-eigendom met solvabele mede-eigenaars, al is dat moeilijk na te gaan.
Als je een verdieping koopt in een eengezinswoning die werd opgedeeld, let dan op volgende punten: voldoet de geluidsisolatie? Heeft elke flat eigen meters? Is de beschrijving van privatieve en gemene delen duidelijk afgebakend? Dit soort woningen, dat vaak voorkomt in grotere steden, werd soms zonder veel nadenken opgedeeld. De basisakte is niet altijd accuraat, soms werden na de opdeling veranderingen doorgevoerd die niet werden vastgelegd in een herziene basisakte.
Ga na of de nodige vergunningen voor de aangebrachte veranderingen er zijn. Ga ook na, als het om een nieuw gebouw gaat, wanneer de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen gebeurd is. Het gebeurt dat de beginstatuten gewijzigd werden om technische redenen of in het belang van de vereniging van mede-
eigenaars. Controleer dat de voorziene aanpassingen geen gevolgen hebben voor je (toekomstige) rechten en plichten. Als dat het geval is, ga dan na of de verkoper zich verzet heeft zoals de wet het voorziet.
Een onroerend goed dat nog niet werd gebouwd, kan een mede-eigendom zijn als de bouw al gepland is of als het zeer waarschijnlijk is dat de percelen zullen worden bebouwd.
EEN GOEDE KOOP
Het lijkt er soms op dat er momenteel weinig verschil in prijs is tussen een appartement in een goed beheerd en goed onderhouden gebouw en hetzelfde appartement in een gebouw in slechte staat. Mensen kopen snel om geen buitenkans te missen. Te vaak denken ze niet goed na voor ze kopen. Ze kijken naar het decoratieve aspect van het gebouw, maar niet naar de structuur en niet naar de rekeningen van de mede-eigendom. Bijkomende kosten kunnen erg verschillen van gebouw tot gebouw.
IS DE AANKOOP VAN EEN WONING IN EEN MEDE-EIGENDOM EEN GOEDE INVESTERING?
Veel mensen voelen zich niet geschikt om een onroerend goed te beheren. Misschien ben je administratief goed onderlegd, maar heb je geen verstand van techniek, of andersom. Het voordeel van een mede-eigendom is de technische steun die je kan krijgen.
WELKE DOCUMENTEN MOET JE VRAGEN ALS JE INTERESSE HEBT IN EEN WONING?
Nadat je de woning hebt bezocht en als je vindt dat ze aan je voorwaarden voldoet, is het nodig om meer informatie te vragen. Om een zicht te krijgen op de kosten van mogelijke toekomstige werken en op de maandelijkse lasten, kan je verschillende documenten opvragen bij de syndicus. Ook de verkoper, de vastgoedmakelaar of de notaris belast met de verkoop moeten je deze documenten bezorgen als je erom vraagt. Je moet geen bod gedaan hebben om ze te kunnen opvragen.
- Als je een reeds gebouwd appartement koopt, vraag je de verkoper of zijn vertegenwoordiger om: een kopie van de statuten en de eventuele wijzigingen. Ga zeker de beschrijving van de gekochte kavel na, evenals de duizendsten die zijn toegewezen aan de kavel in de gemeenschappelijke delen, de exclusieve gebruiksrechten die zijn erkend, en de manier waarop de gemeenschappelijke kosten worden berekend voor de mede-eigenaars;
- de notulen van de algemene vergadering van de laatste 3 jaar. In die verslagen lees je welke renovaties er onlangs werden uitgevoerd en welke werken er al gepland zijn (een vernieuwing van de gevel, de vernieuwing van het dak, het plaatsen van een nieuwe lift...)
- een afschrift van de boekhouding, de bedragen van het werkkapitaal en het reservekapitaal.
Concreet moet je op de hoogte zijn van de volgende punten: heeft de mede-eigendom schulden of leningen? Lopen er gerechtelijke procedures? Zijn er oproepen tot kapitaalinbreng (heeft de algemene vergadering beslissingen genomen die in uitvoering zijn)? Hoeveel bedragen eventuele achterstallen in betaling van de verkoper? Hoeveel bedragen de kosten van de laatste twee jaar? Het is echt nodig om die documenten vooraf door te nemen. Laat je daarbij helpen door een expert (bijvoorbeeld een jurist).
Het werkkapitaal bestaat uit de door alle mede-eigenaars betaalde voorschotten om periodieke kosten te betalen: de kosten van verwarming en elektriciteit van de gemene delen, de kosten van het beheer, de conciërge en zijn woning,...
Meestal betaal je per maand of per kwartaal een vast bedrag. Dat bedrag wordt bepaald op basis van de duizendsten die je bezit.
Het reservekapitaal bestaat uit de bijdragen die de mede-eigenaars betalen voor buitengewone uitgaven, zoals de vernieuwing van de verwarmingsketel, het dak, de lift… Over het algemeen bepaalt het reglement van mede-eigendom hoeveel je betaalt, maar over het aanleggen van een reservekapitaal kan ook al eerder beslist zijn in de algemene vergadering.
De twee kapitalen bestaan in de meeste flatgebouwen; ze zijn wettelijk verplicht.
Het is de algemene vergadering van mede-eigenaars die de bedragen vastlegt en het ogenblik waarop de voorschotten worden opgevraagd. Iedere eigenaar moet sinds 1 januari 2019 minstens 5% van het totaal van de gewone gemeenschappelijke lasten van het voorgaande jaar storten in het reservefonds.
IS DE SYNDICUS VERPLICHT OM JE DE DOCUMENTEN VAN DE MEDE-EIGENDOM TE BEZORGEN?
De syndicus moet de opgevraagde informatie en documenten bezorgen binnen de 15 dagen na de aanvraag (door de notaris, de verkoper, de makelaar, koper...). De documenten zijn volstrekt gratis voor de koper voor de ondertekening van het compromis. De syndicus mag voor het verstrekken van die informatie wel een uitzonderlijk werk aanrekenen aan de verkoper. Als de koop doorgaat, zal de notaris automatisch een reeks documenten en meer informatie opvragen.
WAT GEBEURT ER ALS DE SYNDICUS DE GEVRAAGDE DOCUMENTEN NIET VERSTREKT?
Er is geen sanctie voorzien voor de syndicus die de gevraagde informatie niet doorgeeft. Wees in dat geval voorzichtig. Je beschikt waarschijnlijk niet over voldoende informatie om de koop af te sluiten.
MOET IK BEPAALDE ATTESTEN HEBBEN VOORALEER IK EEN KOOP AFSLUIT?
Als je een bod hebt gedaan en dat bod wordt aanvaard, dan is de notaris van de verkoper bij wet verplicht om je een aantal attesten te overhandigen, zoals het keuringsattest van de elektrische installatie, het energieprestatiecertificaat… De regelgeving verschilt tussen de gewesten. Wees dus niet verbaasd als er andere attesten worden voorgelegd in Brussel, Wallonië of Vlaanderen.
Vanaf het ogenblik dat je mede-eigenaar bent, betaal je verplicht:
- het bedrag van de onderhoudskosten, reparaties,… die reeds werden gepland door de algemene vergadering of de syndicus;
- de schulden die de vereniging van mede-eigenaars heeft;
- de schulden die het gevolg zijn van eventuele geschillen van de vereniging van mede-eigenaars;
- de bijdrage van het deel in het werkkapitaal;
- eventuele voorschotten voor het werkkapitaal en het reservekapitaal.
Als er een algemene vergadering was van de vereniging van mede-eigenaars tussen het ogenblik dat de verkoop werd afgesloten en het afsluiten van de authentieke akte en als je van de verkoper een volmacht kreeg voor die vergadering, dan word je geacht om mee te hebben beslist en dan zal je ook mee moeten betalen in alle uitgaven die werden goedgekeurd op die vergadering.
MOET JE DE KOSTEN VOOR HET LOPEND JAAR BETALEN?
Ja, als nieuwe mede-eigenaar begin je onmiddellijk te betalen. Voor het lopende jaar betaal je dat gedeelte dat op jou van toepassing is. Vanaf de aankoop zijn de kosten voor de nieuwe eigenaar.
WAT GEBEURT ER ALS DE VORIGE EIGENAAR ZIJN KOSTEN NIET BETAALDE?
Bij de ondertekening van de authentieke akte brengt de notaris van de koper de achterstallige betalingen van lasten van de verkoper in mindering. De syndicus heeft vervolgens twintig werkdagen de tijd om bezwarend beslag te leggen. De vereniging van mede-eigenaars zal haar wettelijk voorrecht kunnen uitoefenen ten belope van de lasten van het huidige en het voorgaande jaar.
Er is een verschil tussen de gewone en de buitengewone lasten:
- de gewone lasten worden gedeeld tussen de vorige mede-eigenaar en de koper ‘pro rata temporis’, dat betekent voor dat deel dat ieder van hen reëel eigenaar is van de woning (bijvoorbeeld drie maanden voor de ene en negen maanden voor de andere in het afgelopen jaar);
- uitzonderlijke lasten zijn uitgaven die al werden beslist voor de aankoop (maar pas nadien worden gedaan) en moeten worden betaald door de koper, de nieuwe eigenaar.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
WAARAAN MOET JE DENKEN ALS JE BESLUIT OM EEN WONING IN EEN MEDE-EIGENDOM TE VERKOPEN?
Als je besluit om een appartement te verkopen, dan moet je eerst en vooral aan de syndicus van de mede-eigendom vragen om een geactualiseerde afrekening te maken en om alle informatie te verzamelen die een eventuele koper nodig heeft. Het is beter om je eindafrekening met de syndicus te bespreken vóór de verkoop zodat eventuele discussies over de afrekening de verkoop niet nodeloos compliceren. Bij een eventuele betwisting bestaat er een vereenvoudigde procedure van tegenstelling. De voorziene termijnen zijn erg kort. Het is nodig om snel te reageren. Je moet voor de koper de verslagen van de algemene vergaderingen, de basisakte, de eventuele aanpassingen aan de basisakte, het reglement van mede-eigendom en het reglement van orde verzamelen.
HOE KRIJG JE HET GELD TERUG DAT JE AAN DE MEDE-EIGENDOM STORTTE EN DAT NIET WERD OPGEBRUIKT?
Als je stortingen deed voor het werkingskapitaal die niet werden opgebruikt, dan kan je die via de notaris terugvorderen.
Het gaat dan over de bedragen die je reeds betaalde voor maanden waarvoor de nieuwe eigenaar verantwoordelijk is. Bedragen die je stortte voor het reservekapitaal kunnen niet worden teruggevorderd. In geval van overdracht van de eigendom blijft het betaalde aandeel eigendom van de vereniging. Desgewenst kan je de koper vragen om deze fondsen terug te betalen of je kan ze in aanmerking nemen bij de prijsbepaling van de woning. Deze bepalingen moeten dan worden opgenomen in de verkoopakte.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen
HOE WORDEN DE LASTEN VERDEELD?
Normaal worden de lasten bepaald in verhouding tot je aandeel in de duizendsten van de gemene delen. De mede-eigenaars (eventueel via het reglement van mede-eigendom) kunnen echter besluiten om de lasten op een andere wijze te verdelen, afhankelijk van het nut voor elke partij. Een goed voorbeeld is dat van de lift die niet wordt gebruikt door het gelijkvloerse appartement.
HOE KAN JE DE UITGAVEN BEPERKEN?
De meeste kosten stijgen jaarlijks: verwarming, warm water, elektriciteit, syndicus, onderhoud, verzekeringscontracten,...
Je kan de meerkost beperken door:
- •de mede-eigenaars te sensibiliseren rond zuinig energieverbruik – bijvoorbeeld door de verwarming in de gemene delen lager te zetten;
- de ketel regelmatig te controleren en goed te laten onderhouden en in overeenstemming te brengen met de regels voor energiezuinigheidonderhoudscontracten opnieuw te onderhandelen;
- een goede controle op het werk van de syndicus: voert hij uit wat de algemene vergadering besliste en doet hij dat op een zuinige manier? Kijk eventueel of je kan bezuinigen door de professionele syndicus te vervangen door een vrijwilliger, een van de mede-eigenaars. Let wel: daarvoor is een meerderheid nodig van alle mede-eigenaars, aanwezig of vertegenwoordigd in de algemene vergadering.
WANNEER EN HOE WORDT HET RESERVEKAPITAAL GESPEKT?
Elke mede-eigendom beslist zelf in de algemene vergadering over de werken die ze laat uitvoeren en over de middelen die ze zal investeren. De raad van de mede-eigendom zal pleiten voor een redelijke bijdrage aan het reservekapitaal.
Alle werkzaamheden aan de gemene delen, met uitzondering van deze waarover de syndicus kan beslissen en de wettelijk verplichte werken, worden beslist in de algemene vergadering met een 2/3de meerderheid van de stemmen.
Om het bedrag van het reservekapitaal, het bedrag dat voorzien is voor werken, te bepalen is dus een absolute meerderheid van de stemmen nodig. Het reservekapitaal is verplicht sinds 1 januari 2019. De aanleg van een reservekapitaal is zeer nuttig. Dit bedrag kan gebaseerd zijn op voorbereidend onderzoek door de syndicus. Hij kan audits doen en prijsopgaves voor deze werken vragen. Hij kan dit punt op de agenda zetten van de algemene vergadering. Tenzij de algemene vergadering een hoger bedrag vastlegt, moet iedere mede-eigenaar minstens 5% van het totaal van de gewone gemeenschappelijke lasten van het voorgaande jaar storten in het reservefonds. Er kunnen altijd onvoorziene werken nodig zijn. Een reservekapitaal helpt dan bij de planning ervan. Het voorbereidend werk van de syndicus kan een opstap zijn naar een algemene technische audit van de mede-eigendom, waarbij de toestand van het hele gebouw in kaart wordt gebracht met een professionele audit.
Voorbeelden van grote werken: renovatie of reparatie van de dakbedekking, vervanging van de verwarmingsketel of van de lift.
IS EEN RESERVEKAPITAAL EEN SLIMMER ALTERNATIEF?
Veel eigenaars vinden de aanleg van een reservekapitaal overbodig omdat ze dreigen geld te verliezen bij verkoop van hun eigendom.
In de praktijk is dit onjuist. Als mede-eigenaar die wil verkopen moet je er alleen aan denken om het reservekapitaal in rekening te brengen bij de verkoop. De aanleg van een reservekapitaal is een slimme zet, zeker in tijden van economische crisis. Het geld van het reservekapitaal is veilig en vrijgesteld van inbeslagname door de persoonlijke schuldeisers van mede-eigenaars, want het is eigendom van de vereniging van mede-eigenaars en niet langer eigendom van de individuele mede-eigenaar. Zo voorkom je onaangename verrassingen op het ogenblik dat er noodzakelijke werken moeten worden uitgevoerd.
Helaas gebeurt het al te vaak dat sommige mede-eigenaars het nodige geld niet hebben op het ogenblik dat er grote kosten zijn aan de gemene delen. Dat kan veel spanningen opleveren in de mede-eigendom. Soms zien solvabele mede-eigenaars zich genoodzaakt om een lening aan te gaan in naam van de mede-eigendom om de kosten te betalen. Een voorzichtig beleid waarbij maandelijks of driemaandelijks een bepaalde som wordt gespaard in het reservekapitaal voorkomt dergelijke situaties.
Een stevige reserve en het nauwgezet vorderen van de niet-betaalde lasten bij mede-eigenaars met schulden kunnen banken overtuigen om geld te lenen aan de mede-eigendom. Dit maakt het mogelijk om ambitieuzere renovatieprojecten te plannen en uit te voeren, en om het gebouw energiezuiniger te maken.
Om de kosten te beperken is het belangrijk dat de gemene delen en de gemeenschappelijke infrastructuur goed worden onderhouden. Dringende – en vaak ongeplande – reparaties zijn altijd duurder.
Huisvesting neemt een grote hap uit het budget van elk gezin. Volgens de Algemene Directie Statistiek (Statistics Belgium 2016) besteden Belgische huishoudens gemiddeld 30,4% van hun budget aan huisvesting. Het grootste deel van deze uitgaven gaat op aan de woning zelf: de huur (betaald voor de huurders of geschat voor de eigenaars), de lasten en de energiekosten, het onderhoud en de reparaties aan de woning; 5,8% voor de aankoop van meubelen en huishoudapparaten, voor het gewone onderhoud (huishoudproducten), uitrusting voor huis en tuin, enz.
BELGIË: EEN ECHT BELEID VOOR MEDE-EIGENDOM?
Als sommige mede-eigenaars hun aandeel in de werken niet betalen of hun verplichtingen niet nakomen, kan dat de mede-eigendom in gevaar brengen. In België is er geen algemeen beleid voor mede-eigenaarschap. De splitsing van bevoegdheden maakt de zaken er niet gemakkelijker op. De wet op mede-eigendom is federale materie. Maar huisvesting is dan weer een bevoegdheid van de gewesten.
Als een mede-eigenaar niet langer de lasten kan betalen of niet langer mee kan zorgen voor de financiering van nodige werken, kan dat leiden tot grote problemen voor alle andere mede-eigenaars. De gemene delen worden niet meer onderhouden, apparatuur wordt niet tijdig hersteld, soms zijn appartementen onbewoond terwijl andere overbevolkt zijn… het gebouw geraakt dan al gauw in verval.
Sinds 1 januari 2019 kan de vrederechter, onder bepaalde voorwaarden, een voorlopige bewindvoerder aanduiden die in de plaats treedt van de organen van de vereniging van mede-eigenaars en in hun plaats de nodige maatregelen neemt. Dat is het geval wanneer de syndicus of de mede-eigenaars (die minstens 1/5de van de aandelen in de gemene delen hebben) kunnen aantonen dat het financieel evenwicht van de mede-eigendom zoek is of dat niet langer de nodige werken kunnen gedaan worden om het gebouw te bewaren of in orde te brengen met de wetgeving.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen