HET LEVEN IN EEN MEDE-EIGENDOM IS BIJ WET GEREGELD.
In een gebouw met meerdere appartementen moeten er geregeld beslissingen worden genomen over de gemene delen. Daarvoor voorziet de wet in drie instanties die elk hun eigen specifieke bevoegdheid hebben: er is de algemene vergadering van de medeeigenaars, de raad van mede-eigendom (voorheen aangeduid als de raad van beheer) en de syndicus. De algemene vergadering neemt de belangrijkste beslissingen over het gebouw. Het dagelijks beheer
wordt toevertrouwd aan een manager, de “syndicus” van het gebouw.
De algemene vergadering duidt jaarlijks ook een commissaris van de rekeningen aan. Soms rechtvaardigt de omvang of de complexiteit van de mede-eigendom dat de algemene vergadering er meerdere aanduidt; die vormen dan een college.
De wet van 30 juni 1994 legde de basis voor de medeeigendom.
De wet van 2 juni 2010, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 juni 2010, ging veel dieper in op de organisatie en het beheer van de mede-eigendom en schiep meer transparantie. De wet van 2010 legde nieuwe regels op aan de boekhouding, het onderhoud en het beheer van een mede-eigendom. De wet van 18 juni 2018, gepubliceerd in het Staatsblad op 2 juli 2018, vervolledigt, verduidelijkt of wijzigt deze regels.
Het is zeer belangrijk dat er een sfeer van onderling vertrouwen heerst in een mede-eigendom. Een efficiënte syndicus, gecontroleerd door de raad van mede-eigendom en de commissaris van de rekeningen, is een troef.
bron: Koning Boudewijnstichting - Op deze site kan u de gratis info brochure bestellen